Publikováno: 22. 4. 2019 1:15:00

Elektromobilita funguje – elektrobusy v hradecké MHD ujely již milion kilometrů

Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s., průkopník a lídr na poli elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy v České republice, překonal v nedávných dnech magickou hranici jednoho milionu ujetých kilometrů. Jeho elektrobusy tuto vzdálenost ujely v podmínkách hradecké MHD od zahájení provozu v roce 2013.

Zásluhu na překonání této pozoruhodné vzdálenosti má zejména na podzim loňského roku pořízená flotila 20 nových elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC (plně klimatizovaných jak pro řidiče, tak pro cestující) – výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. Vozy byly získány za pomocí dotací EU (15 ks v rámci projektu IROP 1 a 5 ks v rámci projektu IROP 2), kdy byla celková hodnota zakázky 246 mil. Kč. Součástí tendru bylo i dodání rychlonabíjecích stanic na konečných zastávkách. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení.

První nákupy elektrobusů pro královéhradeckou MHD se odehrály v letech 2013–16, kdy si DP vozidla nejprve pronajal, a poté za výhodnějších podmínek odkoupil. Vždy se přitom jednalo o elektrobusy, které původně výrobci používali k testovacím účelům.
První vůz typu SOR EBN 9,5 získal DPmHK již v září 2013. Šlo v té době nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu doc. Ing. arch. Patrika Kotase. Elektrobus si po otestování DP v dubnu 2014 odkoupil. Druhý elektrobus dodala do Hradce Králové Škoda Electric. Jednalo se o vůz s typovým označením Škoda 26 BB HE, jinak známější pod obchodním jménem Škoda Perun HE. Tento prototyp byl vyroben na podzim roku 2014 a sloužil k řadě předváděcích jízd výrobce, načež byl v říjnu 2014 pronajat DP, který elektrobus zařadil do provozu a v prosinci 2015 jej za zůstatkovou hodnotu odkoupil. Třetí elektrobus se objevil v Hradci Králové v únoru 2015, přičemž se opět jednalo o vůz značky SOR, tentokrát však v prodloužené variantě SOR EBN 11. Znovu se jednalo o prototyp, který sloužil výrobci nejprve k prezentačním účelům (objevil se například na veletrzích IAA v Hannoveru a na pražském Czechbusu). Stejně jako v předchozích případech si DP nejprve vůz pronajal a počátkem roku 2016 jej převzal do svého vlastnictví.

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.