Zastupitelstvo

výtah informací ze zákona, výbory, další praktické informace

Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích

Malé obce I. typu mají zastupitelstvo většinou o 5 až 9 členech. Počet členů zastupitelstva na každé volební období schvaluje zastupitelstvo předchozí. Malé obce nemají radu a její pravomoci jsou rozděleny mezi zastupitelstvo a starostu.

Počet členů zastupitelstva nesmí klesnout pod 5 – v případě odstoupení z funkce nebo nemožnosti vykonávat funkci zastupitele je zastupitelstvo doplněno náhradníkem z kandidátní listiny posledních voleb, pokud náhradníci nejsou a počet členů zastupitelstva je nižší než 5 pak zastupitelstvo nemůže rozhodovat (vyjma rozpočtových opatření a rozpočtového provizoria) a musí neprodleně informovat krajský úřad.

Zastupitelstvo volí na svém ustavujícím zasedání starostu a místostarostu, dále schvaluje zřízení výborů a jejich složení.

Zastupitelstvem musí projít vše, co je uvedeno v zákoně o obcích jako jeho vyhrazená pravomoc, dále si zastupitelstvo obce může vyhradit další pravomoci v rámci samostatné působnosti obce.

Zastupitelstvo se schází minimálně 1x za 3 měsíce (pozor neplatí pravidlo 4x ročně – je skutečně třeba svolávat zastupitelstvo nejdéle do 3 měsíců od konání minulého).

Zastupitelstvo svolává starosta obce, pozvánka musí být zveřejněna nejméně 7 dní před konání. Zastupitelstvo se koná na území obce a musí být veřejně přístupné.

Ke schválení usnesení je třeba souhlas nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva, nikoliv pouze přítomných členů zastupitelstva. Pokud jsou na veřejném zasedání například u sedmičlenného zastupitelstva přítomni 4 členové, je zastupitelstvo usnášeníschopné, ale usnesení musí být schváleno všemi přítomnými zastupiteli.

Zastupitelstvo obce schvaluje finanční dary nad 20 tis. Kč a také veškeré záležitosti týkajících se nakládání s nemovitým majetkem – tj. nákup, prodej, pronájem apod. U prodeje a pronájmu je třeba zveřejnit 15 dní před projednáváním záměr na úřední desce.

Ze zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který musí být nejpozději 10 dní od konání zasedání podepsán a uložen k nahlédnutí na příslušném obecním úřadu – zákon neukládá povinnost zveřejňovat zápis fyzicky ani elektronicky.

Zastupitelstvo obce může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory, povinně musí zřizovat finanční a kontrolní výbor, pokud je v obci více jak 10% občanů hlásících se k jiné než české národnosti musí také zřídit výbor pro národnostní menšiny pokud o to písemně požádá spolek zastupující zájmy národnostní menšiny. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva obce. Počet členů výborů je lichý.

Finanční a kontrolní výbory jsou nejméně tříčlenné. Jejich členy nemohou být starosta, místostarosta, ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu. O provedených kontrolách se provádí zápis, který předkládá zastupitelstvu obce.

Finanční výbor

  • provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce,
  • plní další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.

Kontrolní výbor

  • kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce,
  • kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti,
  • plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.

Pokud má obec místní části je možné v nich zřídit osadní výbory, které jsou také nejméně tříčlenné a jsou složeny z obyvatel příslušné místní části. Předsedu osadního výboru volí zastupitelstvo z členů výboru.

Dalšími výbory, které bývají na obcích zřizovány jsou například sociální výbor, kulturní výbor, výbor pro veřejný pořádek, stavební výbor apod.

Funkce člena výboru může být finančně ohodnocena.

Více zajímavých informací k výborům naleznete také zde.

 

Výtah ze zákona o obcích týkající se pravomocí zastupitelstva

Pravomoc zastupitelstva obce

§ 84

(1) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce (§ 35 odst. 1).

(2) Zastupitelstvu obce je vyhrazeno

  • schvalovat program rozvoje obce,
  • schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni,
  • zřizovat trvalé a dočasné peněžní fondy obce,
  • zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny,
  • rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách,29)
  • delegovat zástupce obce, s výjimkou § 102 odst. 2 písm. c), na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast,
  • navrhovat zástupce obce do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast, a navrhovat jejich odvolání; to neplatí, rozhoduje-li rada obce ve věcech jediného společníka obchodní společnosti podle § 102 odst. 2 písm. c),
  • vydávat obecně závazné vyhlášky obce,
  • rozhodovat o vyhlášení místního referenda,
  • navrhovat změny katastrálních území uvnitř obce, schvalovat dohody o změně hranic obce a o slučování obcí,
  • určovat funkce, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni,
  • zřizovat a rušit výbory, volit jejich předsedy a další členy a odvolávat je z funkce,
  • volit z řad členů zastupitelstva obce starostu, místostarosty a další členy rady obce (radní) a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů rady obce,
  • stanovit výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce,
  • stanovit paušální částku náhrady výdělku ušlého v souvislosti s výkonem funkce podle § 71 odst. 3, rozhodovat o mimořádných odměnách podle § 76, o plněních pro členy zastupitelstva obce podle § 80 a o poskytnutí náhrady za nevyčerpanou dovolenou uvolněným členům zastupitelstva obce podle § 81a odst. 6,
  • vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce,
  • zřizovat a zrušovat obecní policii,
  • rozhodovat o spolupráci obce s jinými obcemi a o formě této spolupráce,
  • rozhodovat o zřízení a názvech částí obce, o názvech ulic a dalších veřejných prostranství,
  • udělovat a odnímat čestné občanství obce a ceny obce,
  • stanovit pravidla pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce,
  • rozhodovat o peněžitých plněních poskytovaných fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva obce, za výkon funkce členů výborů, komisí a zvláštních orgánů obce,
  • rozhodovat o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení a zrušení veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení, navrhovat zástupce do jeho dozorčí rady a rozhodovat o převodu vlastnického práva k majetku, s nímž hospodaří veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení nebo o jeho pronájmu v případech, kdy to stanoví zvláštní právní předpis29a),
  • plnit úkoly stanovené zvláštním právním předpisem.

(3) Není-li zřízena rada obce, vydává nařízení obce zastupitelstvo obce.

(4) Zastupitelstvo obce si může vyhradit další pravomoc v samostatné působnosti obce mimo pravomoce vyhrazené radě obce podle § 102 odst. 2.

(5) Zastupitelstvo obce rozhoduje o zrušení usnesení rady obce, jsou-li mu předložena k rozhodnutí podle § 105 odst. 1.

§ 85

Zastupitelstvu obce je dále vyhrazeno rozhodování o těchto právních jednáních:

  • nabytí a převod hmotných nemovitých věcí včetně vydání nemovitostí podle zvláštních zákonů, s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací, převod bytů a nebytových prostorů z majetku obce,
  • poskytování věcných darů v hodnotě nad 20 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 20 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce,
  • poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 50000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí,
  • uzavření smlouvy o společnosti44)a poskytování majetkových hodnot podle smlouvy o společnosti44), jejíž je obec společníkem,
  • peněžité i nepeněžité vklady do právnických osob,
  • vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 20 000 Kč,
  • zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 20 000 Kč,
  • dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců,
  • postoupení pohledávky vyšší než 20 000 Kč,
  • uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo zápůjčky, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a smlouvy o společnosti44),
  • zastavení nemovitých věcí,
  • vydání komunálních dluhopisů,
  • nabytí a převod práva stavby a smluvní zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce,
  • zpeněžení hmotné nemovité věci ve vlastnictví obce nebo práva stavby ve veřejné dražbě a nabytí hmotné nemovité věci nebo práva stavby obcí v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo jiným obdobným způsobem; tuto pravomoc může zastupitelstvo obce zcela nebo zčásti svěřit radě obce nebo starostovi.

§ 87

K platnému usnesení zastupitelstva obce, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva obce, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak31a).


§ 89

(1) Nesejde-li se zastupitelstvo obce po dobu delší než 6 měsíců tak, aby bylo schopno se usnášet, Ministerstvo vnitra je rozpustí. Proti tomuto rozhodnutí může obec podat žalobu k soudu.

(2) Nebude-li zastupitelstvo obce nebo jiný orgán obce postupovat v souladu s rozhodnutím soudu o povinnosti vyhlásit místní referendum, vyzve Ministerstvo vnitra zastupitelstvo obce, aby do 2 měsíců zjednalo nápravu. Jestliže tak zastupitelstvo obce v této lhůtě neučiní, Ministerstvo vnitra je rozpustí. Proti tomuto rozhodnutí může obec podat žalobu k soudu30).

(3) Do doby, než bude zvoleno nové zastupitelstvo obce, postupuje se podle § 102a a 107.


§ 90

Poklesne-li počet členů zastupitelstva obce o více než polovinu, popřípadě pod 5 a zastupitelstvo obce nemůže být doplněno z náhradníků, oznámí obecní úřad neprodleně tuto skutečnost krajskému úřadu. V takovém případě nemůže zastupitelstvo obce rozhodovat o záležitostech podle § 84 odst. 2 a § 85, s výjimkou přijímání rozpočtových opatření a stanovení pravidel rozpočtového provizoria.


§ 91

(1) Ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce svolává dosavadní starosta po uplynutí lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb nebo neplatnost hlasování tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí této lhůty, a jestliže byl návrh na neplatnost voleb nebo na neplatnost hlasování podán, do 15 dnů ode dne právní moci rozhodnutí soudu o posledním z podaných návrhů, pokud žádnému z podaných návrhů nebylo vyhověno. Ustavujícímu zasedání předsedá zpravidla dosavadní starosta, případně nejstarší člen zastupitelstva obce do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta. Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce se volí starosta, místostarosta a další členové rady obce.

(2) Jestliže se ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce nekonalo ve lhůtě podle odstavce 1, svolá je po uplynutí této lhůty Ministerstvo vnitra, ledaže soud vyhověl návrhu na neplatnost voleb nebo na neplatnost hlasování. Informaci o svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva obce zveřejní Ministerstvo vnitra v rozsahu stanoveném v § 93 po dobu v tomto ustanovení stanovenou na své úřední desce.

§ 92

(1) Zastupitelstvo obce se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce. Zasedání zastupitelstva obce se konají v územním obvodu obce. Zasedání zastupitelstva obce svolává a zpravidla řídí starosta. Starosta je povinen svolat zasedání zastupitelstva obce, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva obce, nebo hejtman kraje. Zasedání zastupitelstva obce se koná nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy žádost byla doručena obecnímu úřadu.

(2) Nesvolá-li starosta zasedání zastupitelstva obce podle odstavce 1, učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva obce.

(3) Zastupitelstvo obce je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Jestliže při zahájení jednání zastupitelstva obce nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva obce. Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání. Svolá se postupem podle odstavce 1 nebo 2.


§ 93

(1) Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce3b) obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.

(2) V době vyhlášení krizového stavu podle jiného právního předpisu43) se informace o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce podle odstavce 1 zveřejní na úřední desce obecního úřadu alespoň po dobu 2 dnů před zasedáním zastupitelstva obce; záležitosti, které se netýkají vyhlášeného krizového stavu, mohou být na tomto zasedání projednávány pouze tehdy, jestliže byla informace zveřejněna nejméně 7 dnů před zasedáním zastupitelstva obce.

(3) Zasedání zastupitelstva obce je veřejné.

(4) Požádá-li na zasedání zastupitelstva obce o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, musí mu být uděleno.


§ 94

(1) Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové, rada obce a výbory.

(2) O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce.


§ 95

(1) O průběhu zasedání zastupitelstva obce se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů zastupitelstva obce, schválený pořad jednání zastupitelstva obce, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení.

(2) Zápis, který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání, musí být uložen na obecním úřadu k nahlédnutí. O námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce.


§ 96

Zastupitelstvo obce vydá jednací řád, v němž stanoví podrobnosti o jednání zastupitelstva obce.


§ 97

Obec informuje občany o činnosti orgánů obce na zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklým.


§ 98

(1) Ministerstvo vnitra jmenuje správce obce z řad zaměstnanců státu zařazených do Ministerstva vnitra,

  • neuskuteční-li se v obci vyhlášené volby do zastupitelstva obce pro nedostatek kandidátů na členy zastupitelstva obce32),
  • zanikne-li mandát všem členům zastupitelstva obce a na uprázdněné mandáty nenastoupí náhradníci, nebo
  • dojde-li ke sloučení obcí nebo k oddělení části obce.

(2) Správce obce zabezpečuje úkoly v oblasti samostatné působnosti podle § 84 odst. 2 písm. b), § 102 odst. 2 a 3, § 103 odst. 4 písm. b), d), e) a i) a je oprávněn stanovit pravidla rozpočtového provizoria32a). Správce obce svolává ustavující zasedání zastupitelstva obce podle § 91 odst. 1. Správce obce zastupuje obec navenek a je v čele obecního úřadu.

(3) Náklady spojené s výkonem funkce správce obce hradí Ministerstvo vnitra.

(4) Činnost správce obce končí dnem ustavujícího zasedání zastupitelstva obce (§ 91) nebo zvolením starosty. Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce podá správce obce zprávu o výkonu své funkce a o stavu hospodaření a majetku obce.

Soubory ke stažení